Doorgaan naar hoofdcontent

Uit mijn bubbel


Als consuminderaar lees ik veel blogs. Dat vind ik leuk om te doen. Daarom ben ik ook zelf gaan bloggen. Zo ontstaat er een soort bubbel van informatie om je heen.Je zou bijna denken dat ons halve land uit consuminderaars bestaat, maar het is maar een relatief kleine groep die zo leeft. Vandaag schrijf ik eens wat ik doe om uit mijn bubbel te komen. Je hoef absoluut niet met mij eens te zijn het is gewoon maar een inkijkje in mijn bubbel.

Lezen
Ik ben een boekenliefhebber of beter gezegd een boekenworm. Ongeveer een (dik) boek per maand. De onderwerpen zijn divers. Geschiedenis, theologie, economie en politiek is een beetje de rode draad. Bijna alle boeken zijn non fictie. Biografieën zijn mijn favorieten. Daarnaast lees ik nu een aantal weken 2 dagbladen en 2 gratis regio krantjes. Een paar tijdschriften. Een hele serie websites en blogs. Ik lees ook regelmatig bewust een boek wat niet in mijn straatje past om te leren hoe een ander naar dit onderwerp kijkt. Dat overtuigt mijn zelden maar ik leer wel dat je dezelfde dingen op verschillende manieren kunt bekijken.

Kijken en praten
Door gewoon je ogen open te houden krijg je veel straatwijsheid mee. Over welke onderwerpen praten mensen. Hoe praten mensen hierover. Ik weet dat ik mijzelf graag de rol van toeschouwer inneemt. Observeren en niet zelf meedoen in een discussie. Ik hou niet van smaltalks maar vind diepgaande gesprekken echt prachtig.

Televisie
Tot eind vorig jaar had ik een favoriete talkshow op RTLZ. Dat was Z Today. Ik vond het echt een prachtig programma. Interessante onderwerpen. Prima sfeer! Maar er keek bijna niemand. Dus is het programma gestopt. Nu vind ik de talkshowJinek leuk om naar te kijken. Goede interviews en onderwerpen. En Eva vind ik een topper! Zo geniet ik van een leuke dagafsluiting.
Kassa en Radar vond ik ook geweldig maar nu kan het mij niet meer zo boeien. Ik krijg steeds maar de indruk dat de redacties zich zelf een beetje bezighouden. Veel herhalingen van onderwerpen. En voor mij te veel onderwerpen die ik minder interessant vind. Zo verschuift soms je interesse. Zomergasten vind ik echt leuk om naar te kijken. Lekker een lang en inhoudelijk gesprek.

Radio
Ik luister in de auto eigenlijk altijd BNR Nieuwsradio. Positieve toon met veel economisch en politieknieuws.

Nieuwe werelden
Door al dat lezen, kijken en luisteren ontdek je soms nieuwe werelden. Dat is juist boeiend.

Reacties