Doorgaan naar hoofdcontent

7 jarenplan: bouwen aan genoeg


Nog een paar kleine wijzigingen en mijn plan is klaar. De afgelopen jaren was mijn hoogste doel om schuldvrij te worden en te blijven. Daar heb ik hard aan gewerkt en daarin heb ik ook scherpe keuzes gemaakt. Bij het naderen van het behalen van dit grote doel kwam ook een beetje de angst van. Wat nu? Ga ik de komende jaren niet onzorgvuldige om mijn met geld, zodat het uiteindelijk helemaal geen zin had? Wil ik wel zuinig blijven leven?

Ik heb een plan gemaakt voor de komende 7 jaar. Ik ben nu eenmaal het type mens dat graag plannen schrijft. Ik heb wel geleerd dat het voor mij belangrijk is om doelen en richtlijnen te hebben maar dat ze niet helemaal dichtgetimmerd hoeven te zijn. Het is 1 A4-tje geworden. Ik heb mijn netto inkomen genomen. Daarna een schatting gemaakt van het budget 2018. En toen bepaald hoe hoog de budgetten zijn. Dat heb ik gedaan aan de hand van 4 thema's.

Leven
Dit zijn mijn vast lasten en mijn variabele kosten. In het tabblad kunt u de bedragen vinden en elk jaar update ik de cijfers. Zeg maar leefgeld.

De doelstelling blijft om binnen de budgetten te blijven en voor al sober en te blijven leven. Ik vind dat ik comfortabel leef en niets tekort kom. Ik ga wel geld sparen voor een aantal van mijn wensen.

Daarnaast weet ik dat ik maar 3 dagen in de week hoef te werken om rond te komen. Toch kies ik ervoor om fulltime te blijven werken. Ik vind mijn werk leuk om te doen. En wil vooral investeren in mijn huis en buffer.

Wonen
Dit is een groot onderdeel voor de komende jaren waar veel geld naar toe gaat. Mijn woning is altijd goed onderhouden met klein onderhoud. Groot onderhoud is nauwelijks gedaan. Ik ga dus volop investeren in een verbouwing. Heel bewust heb ik eerst mijn hypotheek afgelost. De verbouwing ga ik telkens in stukjes doen. Elk jaar een paar onderdelen voor sommige dingen moet ik ook langer sparen dan een jaar. Ik ben geen klusser en veel werk is echt vakwerk. Ik ben van plan om een ZZP'er in te huren en die gewoon te gaan helpen. Bij veel dingen kan ik wel meehelpen. Mijn ervaring is dat het gezelliger is dan alleen te gaan klussen. Dit word een grote kostenpost / investering de komende jaren. Ik vind het fijn om te werken voor direct wooncomfort. Elke maand gaat er een vastbedrag naar het potje verbouwen.

Reserveren
Ik stop met mijn spaarplan. Ik ga al het geld wat overblijft potjes verdelen. Op dit moment heb ik alleen een buffer. En had het potje aflossen maar dat is niet meer nodig. De buffer is voor noodgevallen voldoende, maar ik wil nu bewust nu ik de financiële ruimte voor heb geld gaan reserveren. Ik ga een aantal virtuele potjes maken. Bijvoorbeeld elke maand geld opzij liggen voor een andere auto. Ook reserveren voor een fiets. Voor elektrische apparaten ga ik 1 potje maken. Hoe ik dat ga doen moet ik nog uitzoeken. Maandelijks gaat er ook een vastbedrag naar reserveren. Dit ga ik men Excel verdelen hoeveel en wanneer ik welk potje (wens) gaat sparen.

Beleggen
Ja ik ga ook beleggen. Ik heb inmiddels enige kennis opgebouwd. Dit is voor mij een manier om vermogen op te bouwen. Ik ga beleggen met indextrackers.

Reacties