Doorgaan naar hoofdcontent

De eindeloze lijst!


In mijn vakantie heb ik hard gewerkt (niet te hard hoor) aan mijn kluslijst. Nu heb ik geleerd om net te veel te willen in de vakantie. Ook de weken voor de vakantie ben ik al begonnen met een aantal onderdelen van de lijst. Ik had 15 dingen die ik wilde doen. De meeste dingen zijn afgerond maar een aantal nog niet. Na mijn vakantie is de lijst niet echt afgenomen. Toen ik dat fenomeen constateerde ben ik op onderzoek gegaan.

Uitstellen
Niet afgeronde taken zijn wel mijn valkuil. Vaak blijf ik die dingen uitstellen. Terwijl ik weet dat dit niet altijd nodig is. En soms is het gewoon een kleine moeite om de taak af te ronden. Net dat ene dingetje waar ik geen zin in heb. Voor het uitstellen ga ik smoesjes verzinnen om mijn gedrag te rechtvaardigen.

Alleen wonen
Dit is niet echt een hoofdreden. Het valt mij wel op dat singles meer moeite hebben met een kluslijst af te ronden. Misschien heeft dit te maken dat je niet de taken kunt verdelen. Ben je niet echt een klusser en je heb een niet te hoog inkomen heb je met enige regelmaat wel een probleem. Denk maar eens aan grote dingen naar boven tillen. En de hoge kosten als je betaalde arbeid inhuurt. In een relatie heb je vaak dat 1 persoon het initiatief neemt voor een nieuwe klus project. Als single heb je meer discipline nodig nog een taak te starten en af te ronden. Persoonlijk ben ik blij met mijn buren. We helpen elkaar regelmatig. Met grote dingen of een extra handje.

Van het één komt...
De hoofdreden waarom mijn kluslijst nooit klaar is het volgende. Als ik een klusproject(je) start. Dan ben ik lekker bezig en  kom ik weer iets tegen dat eigenlijk ook eens moet gebeuren en dat wordt genoteerd op de kluslijst. Een taak eraf en een taak erbij. Aangezien dat ik in een huis woont met fors achterstallig onderhoud heb ik de komende jaren genoeg te doen.

Positief blijven
Inmiddels heb ik wat kluservaring. Soms is het leuk en soms alles behalve leuk om te doen. Ik vind het psychologisch proces altijd boeiend. Als ik gefrustreerd raak als er iets niet lukt. Of het kost veel meer tijd dan gepland. Dan is het soms leerzaam om met jezelf geconfronteerd te worden. Ik probeer altijd ruim te plannen en ik weet een beetje wat ik kan en ook wat ik niet goed kan. En probeer altijd positief te blijven het gaat om het eindresultaat. Ik kan ook wel genieten van het lekker bezig te zijn. En zelf simpele klusjes doen is vaak goedkoper dan dat je het werk door aan vakman laat doen.

Reacties