Doorgaan naar hoofdcontent

Negatief resultaat in 2017

Als eerste wens ik jullie het allerbeste voor 2018! Maak er een mooi jaar van.

Voordat ik de begroting van 2018 met jullie ga delen ga ik eerst even terug hoe het jaar 2017 financieel  is verlopen. De cijfers zijn niet goed. Toch ben ik helemaal tevreden.

Begroting 2017
Uitgave  Maand   Jaar   Rekening   Verschil 
Hypotheek  €             242  €           2.904  €           1.690  €           1.214
Auto  €             185  €           2.220  €           6.258  €         -4.038
Ondersteuning familie  €             125  €           1.500  €           1.500  €                  -  
boodschappen  €             100  €           1.200  €           1.193  €                   7
Gas / licht / water  €               86  €           1.032  €               998  €                 34
Gemeente / waterschap  €               80  €               960  €               966  €                  -6
Zorgverzekering  €               70  €               837  €               838  €                  -0
Giften  €               63  €               756  €               860  €             -104
Kleding  €               60  €               720  €               664  €                 56
Internet / bellen  €               38  €               456  €               454  €                   2
Abonnementen  €               32  €               384  €               348  €                 36
Huishouden  €               25  €               300  €               122  €               178
Verzorging  €               25  €               300  €               208  €                 92
Zakgeld  €               20  €               240  €               233  €                   7
Cadeau  €               15  €               180  €               185  €                  -5
Woonhuisverzekering  €               10  €               120  €               118  €                   2
Vakantie  €               10  €               120  €               152  €               -32
AVP  €                 3  €                 36  €                 35  €                   1
Totaal  € 1.189  € 14.265  € 16.821  € -2.556

Toelichting per post.

Hypotheek
De inmiddels afgeloste hypotheek is eerder helemaal afgelost als eerst gepland was. De extra aflossingen zijn betaald een reservering. Daarom zijn de kosten voor de hypotheek dus fors lager. De factuur van de notaris voor het uitschrijven is inmiddels betaald.

Auto
Dat was vorig jaar niet zo best wat de auto betref. Eerst twee keer toe pech met als toetje dat mijn auto door een ander totall loss werd gereden. Dat allemaal in 3 maanden. Na veel gedoe heb ik een andere gekocht. Dat die zuiniger en goedkoper is. Nu was het de bedoeling om dit jaar of volgend jaar de auto te vervangen maar dat moest dus eerder gebeuren. Ik had geen geld gereserveerd voor een andere auto. Dus heb ik de kosten afgeschreven aan dit budget. De aanschaf kosten was € 5000 waarmee ik echt helemaal blij bent. Dus deze post is dus behoorlijk uit de hand gelopen.

Boodschappen
Ik kijk meestal om de paar maanden of ik nog in het gareel loop. Nu zijn de prijzen best gestegen maar ik ben binnen het budget gebleven. Misschien vraag je af waarom dit budget redelijk laag is. Soms eet ik op mijn werk (1 keer per maand) en elke week eet ik 1 keer bij een familielid. Verder koop ik bijna al mijn boodschappen bij de Lidl en dit zijn ook alleen maar het eten en drinken. Alle andere dingen vallen onder de post huishouden of verzorging.

Gas / licht / water
Er is iets overgebleven. Mijn jaarcontract voor stroom en gas loop niet gelijk met het kalenderjaar. De overstapbonus is niet verrekend. Mijn verbruik was voor stroom 948 kwh en 832 m3 gas en 25,5 m3 water.

Gemeente / waterschap
De kosten waren iets meer gestegen dat gedacht. Maar het is te overzien.

Zorgverzekering
Ik speel vals met deze post, want de kosten voor 2018 zijn ook al dit jaar betaald. Om het budget vergelijkbaar te houden heb ik deze niet mee laten tellen.....

Giften
Deze post was een beetje laag ingeschat. Door 2 extra acties waaraan ik heb bijgedragen zijn de kosten opgelopen.

Kleding
Prima ik heb bewust meer kleding gekocht. Die ik ook draag. Mijn kleding kast is nog niet perfect maar het gaat de goede kant op.

Internet / bellen
Prima gebudgetteerd!

Abonnementen
Deze post was iets lager omdat het abonnement van de consumentenbond later is ingegaan als gedacht.

Huishouden
Elk jaar zat ik te laag met deze post. Dus vorig jaar heb ik hem per maand verhoogd van € 10 naar € 15. De kosten verschillen soms elk jaar een beetje. De begroting is om te voorkomen dat het uit de hand loop. Er blijft nu weer iets te veel over.

Verzorging
Ook hier blijft er geld over. Dit heeft te maken dat ik vorig jaar maar 1 keer naar de tandarts geweest ben. Ik weet nog niet of ik dat blijft doen of dat ik dit jaar weer braaf 2 keer ga.

Zakgeld
Deze post heb ik ingesteld omdat ik soms te zuinig ben. Ik koop dan niets want ik vind het wel mooi maar niet nodig. Daarom heb ik zakgeld ingesteld. Een regel is wel dat het echt op moet. Dat is niet helemaal gelukt maar wel voldoende. Nu had ik in december nog € 65 over die heb ik besteed aan een paar prachtige boeken.

Cadeau
Afgelopen jaar waren naast alle verjaardagen een paar extra feestjes en dat kost natuurlijk ook extra cadeautjes.

Vakantie
Door een extra groepsuitje kwam mijn minimale budget in de problemen. Het was erg leuk en ik twijfel of ik deze post hier blijft budgetteren of ik ga dit betalen met een reservering.

Eindconclusie
Cijfermatig was de auto het grootste probleem. Verder ben ik tevreden met de begroting. Ik ga de posten nog een keer bekijken en neem de cijfers mee voor het nieuwe budget van dit jaar. Woensdag hoop ik er over te bloggen.

Reacties