Doorgaan naar hoofdcontent

Belasting aangifte 2017

De belasting aangifte is een jaarlijks taak(je) ook dit jaar heb ik het weer ingevuld.

Voorbereiding
Een goed begin is al het halve werk. Dus als ik mijn (digitale) jaaroverzicht ontvang dan wordt die opgeslagen in mijn digitale mapje voor de aangifte. Dan heb ik nog een jaaroverzicht nodig van de bank. Even downloaden en ik ben al een heel eind op weg. De volgende stap zijn de ANBI giften. Ik vermeld ze in mijn Excel administratie of een gift een ANBI gift is. Dus dat is even filteren en ik heb het antwoord. Eerst deed ik dit niet en moest ik door de lange lijst met alle betalingen doorspitten. Dit werkt voor mij heel handig. Dan had ik nog een vraag over de kosten van de notarisrekening. Mag die nu wel of niet worden afgetrokken? Het antwoord was JA de kosten een een hypotheekakte royeren is fiscaal aftrekbaar.

Checken en invullen.
Dit jaar wilde ik het goed timen. Telefoon klaar met stopwatch. Inloggen ging perfect maar toen ik net bezig was werd de internetverbinding verbroken. Na een minuut deed alles het weer. Weer opnieuw inloggen een paar vragen moest ik opnieuw invullen want die waren niet goed opgeslagen. Alle vooraf ingevulde gegevens klopte. Alles was vergelijkbaar met de voorgaande jaren. Na alles ingevuld te hebben kreeg ik nog een belangrijk telefoontje van ongeveer 15 minuten. Dus ik weet nu niet meer hoelang ik over mijn aangifte gedaan heb. Na het ondertekenen de brief opgeslagen voor mijn eigen administratie. En het is weer klaar voor dit jaar.

Belasting betalen
Uiteindelijk ontvang ik een klein bedrag terug. Dat is altijd fijn. Dit komt vooral door de giftenaftrekpost. Ik ben vooral benieuwd naar prinsjesdag met welke maatregel komt de regering voor het belastingjaar 2019. Er staat veel opgeschreven hierover in het regeerakkoord maar in de praktijk zou het soms zomaar weer gewijzigd kunnen worden. Volgend jaar verwacht ik dus een vergelijkbare aangifte.

Reacties

Een reactie posten